התקנת מעלית בבניין רב-קומתי
לכל בניין מעל ל-4 קמות קיימת מעלית אחת או יותר. זה חוק שאינו נתון לשיקולי הקבלן ועליו לבצע זאת לנוחות דיירי הבניין.
אחזקת מעליות היא כורח המציאות מאחר והמעלית מורכבת מחלקים מכאניים שנשחקים במשך הזמן ומחייבים טיפול.
מעליות צריכות תחזוקה
ישנם מספר חברות שמטפלות ומתחזקות מעליות, בכל איזור, והמספר הזה הוא לא גדול, אין מספיק תחרות בשוק והמחירים לא נמוכים, ישנם חברות שנותנות שירות בכל חלקי הארץ, החיסרון שלהן הוא לעתים בזמינות.
האם ישנו יתרון לגודל החברה: לא בהכרח. תמיד כדאי להתעניין, לשאול ולראות מה מכיל החוזה איתם, ובעיקר מה הם המגבלות ומתי ישנה תוספת מחיר.
כללית המעלית מורכבת מתא המעלית, לוח הפיקוד מנוע וכבלים. תחזוקת המעלית מתבטאת בדרך כלל בטיפול חודשי של בדיקות ושימון המערכות המכאניות וכלל צירים, חיזוק ברגים, כוונון עצירה בקומות ועוד פעולות שימור מעלית.
החוק מחייב בדיקת מעלית על ידי מהנדס מוסמך עצמאי פעם בחצי שנה. מהנדס המעליות שולח את תוצאות דו"ח הבדיקה לחברה המתחזקת את המעלית והעתק לוועד הבית. במידה והמהנדס מוצא בעיה כזו או אחרת החברה המתחזקת את המעלית מחויבת בחוק לתקנה באופן מיידי ולדווח על כל לוועד הבית.
אופי התשלום ושירותי אחזקת מעליות
התשלום החודשי עבור תחזוקת המעלית הוא פונקציה של מגוון הפעולות שעל חברת המעליות לבצע. לכאורה התשלום הזול ביותר הוא עבור שירות בלבד ללא חלקי חילוף. מאידך במידה ויש צורך להחליף חלקים החברות נוהגות לגבות מחיר גבוה עבור החלקים. יש הגורסים כי כדאי לשלם תשלום חודשי עבור שירות + ביטוח חלקים מאחר ובסופו של דבר תמיד צריך להחליף חלק זה או אחר.
בעת בחירת חברת תחזוקת מעליות יש לוודא מספר נושאים:
- שירות 24/7 וזאת במידה ומישהו נתקע בלילה במעלית.
- עלות השירות ביחס לחברות אחרות ולא תמיד כדאי לקחת את החברה הזולה ביותר. כל חברה צריכה גם להרוויח ומכאן שהן השירות והן החלפים הם בהתאם.
- לבקש המלצות מבניינים אחרים שבהם חברת תחזוקת המעליות פועלת, לא התעצל ולהרים טלפון לאותו וועד הבית על מנת לקבל נתונים על החברה.
- ביטוח כולל נזקי מים למעלית ו/או למנוע דבר שבדרך כלל לא מופיע בחוזה (חלק נפרד מביטוח ועד בית)
- חוזה לשנה ולא יותר עם אופציה להארכה.