סוגיות בניהול ועד-הבית

ניהול ועד-הבית הופך לא פעם לסוגיה שלמה, ולעיתים אף למחלוקת של ממש בין דיירי הבית. 
כאשר נוצרת מחלוקת שאינה ניתנת לגישור, יכולים הדיירים לפנות אל המפקח על רישום מקרקעין, שאמור לפתור את הסכסוך ולהחליט על מינוי מתאים. 
משרד המשפטים פרסם לאחרונה מדריך אשר יסייע לדיירים בפנייה אל המפקח.

"על כל בית משותף לבחור נציגות (ועד בית) לשם ניהול ענייני הבית המשותף", נכתב במדריך. 
"הנציגות תיכון ותפעל בהתאם להוראות התקנון החל על הבית המשותף. 
בהיעדר תקנון מוסכם חל התקנון המצוי כמפורט בתוספת לחוק המקרקעין.

על פי הוראות התקנון המצוי שליש מבעלי הדירות רשאים לכנס בעצמם אספה כללית של בעלי הדירות בבית המשותף על מנת לבחור בנציגות חדשה לבית ללא צורך בצו מאת המפקח על רישום המקרקעין. אין כל מניעה שבאותה אסיפה יתמנה לשמש בתפקיד הנציגות כל אחד מבעלי הדירות הנוכחים באסיפה, שהסכים לקבל על עצמו את התפקיד"

יש להדגיש כי על פי הוראות התקנון המצוי שליש מבעלי הדירות רשאים לכנס בעצמם אספה כללית של בעלי הדירות בבית המשותף על מנת לבחור בנציגות חדשה לבית ללא צורך בצו מאת המפקח על רישום המקרקעין. 
אין כל מניעה שבאותה אסיפה יתמנה לשמש בתפקיד הנציגות כל אחד מבעלי הדירות הנוכחים באסיפה, שהסכים לקבל על עצמו את התפקיד. 
כמו כן, אין כל מניעה שבאותה אספה יוחלט למנות נציגות בשכר שתפקידה לנהל את ענייני הרכוש המשותף של הבית.

אם באסיפה לא הוחלט על מינוי נציגות, ניתן לפנות למפקח בבקשה למינוי נציגות חיצונית בשכר כמפורט מטה. 
כך גם אם מונתה נציגות לבית המשותף אולם היא אינה מתפקדת: גם במקרה זה ניתן לפנות למפקח בבקשה".

בהמשך לכך, נכתב במדריך מה הם תנאי הסף להגשת בקשה למינוי נציגות:

1. בעל דירה הרשום בפנקסי המקרקעין, המעוניין כי המפקח ימנה נציגות חיצונית בשכר לבית המשותף, רשאי לפנות למפקח בבקשה מנומקת בכתב, המפרטת את מצב ניהול הבית תוך התייחסות לאי-קיומה או אי-תפקודה של נציגות שנבחרה בעבר

2. הבקשה חייבת לציין את מספר הגוש ומספר החלקה של המקרקעין שעליהם בנוי הבית המשותף. 
כן תצורף לבקשה רשימה של כל בעלי הדירות בבניין וכן כתובתם, אם אינם מתגוררים בבניין - למשל כאשר הדירה מושכרת

3. אדם שאינו בעל זכויות רשומות בפנקסי המקרקעין או שאין בידיו אסמכתה כי הוא זכאי להירשם כבעל זכויות בדירה בבית המשותף (כגון יורש על פי צו ירושה),אינו יכול להגיש בקשה לפני המפקח, זאת גם אם הוא מתגורר בבית המשותף.

המדריך כולל גם פירוט של ההליך לפני המפקח, לפי שלבים – מרגע הגשת הבקשה, דרך כינוס אספת דיירים חדשה והגשת פרוטוקול האספה למפקח ועד הוצאת כתב מינוי לאדם או לגורם שיבחר המפקח, על פי שיקול דעתו.

בהמשך לכך מדגישים במדריך כי "לא ניתן לטפל בבקשה שאינה עונה על תנאי הסף שהוזכרו קודם". 
את הבקשה יש להגיש למשרדי המפקח על רישום המקרקעין אשדוד, בכתובת רחוב הבנים 14, קניון סי מול - קומה 9, מיקוד 7610101, בטלפון *8653, בפקס 02-6468032 או במייל Shiputi-ashdod@justice.gov.il
קבלת הקהל במשרדי המפקח הם א' ו-ד' בין השעות 8:30 ל-12:30.

שכר הנציגות מהווה שכר טרחה בלבד של הנציגות הממונה, והוא חל נוסף על ההוצאות השוטפות של הבית המשותף, שאותם תגבה הנציגות הממונה מכל בעל דירה בהתאם לחלקו ברכוש המשותף, זולת אם נקבע בתקנון המוסכם שיעור השתתפות אחר"

המדריך כולל גם פירוט לגבי מעמדה של הנציגות הממונה, ולגבי קביעת שכר הנציגות – "מהווה שכר טרחה בלבד של הנציגות הממונה, והוא חל נוסף על ההוצאות השוטפות של הבית המשותף, שאותם תגבה הנציגות הממונה מכל בעל דירה בהתאם לחלקו ברכוש המשותף, זולת אם נקבע בתקנון המוסכם שיעור השתתפות אחר".

לעיון במדריך לחצו כאן

ניתן לקבל מידע נוסף בדף השירות של מינוי נציגות חיצונית בשכר:

https://www.gov.il/he/service/external-appointment-representation

ובחוק המקרקעין ובתקנון המצוי:

https://www.nevo.co.il/law_html/law00/72897.htm

המומלצים שלנו
ועד-בית
מציג מאמרים 1 עד 21 מתוך 21

מה עושים כשדייר מסויים לא מפסיק להשמיץ ולהסית נגד ועד הבית?

השאלה

איך הייתם ממליצים להתנהל מול חבורת דיירים שעושה הכל על מנת להוציא את הוועד ברע? 

הגישה שלי היא אסרטיבית חיובית מאוד ושקופה. היה לי דייר כזה, בסופו של דבר כולם הבינו שהוא הבעיה, ואז הוא התחיל להוריד פרופיל.

ועד בית לא מתפקד - האם הבניין בבעיה

אחרי בחירת ועד בית תמיד יש מרץ ראשוני ועם הזמן חברי הועד הולכים ומתאדים והופכים להיות לא פעילים, זאת מטלה לא פשוטה מסתבר, עם מטלות שונות, וצורך להבין בכל מיני תחומים טכניים.
רוב האנשים לא אוהבים לקחת אחריות וכשהם מקבלים אותה זה לא ממש מרצון, ולכן הטיפול ותשומת הלב הם בהתאם.

ועד בית חיצוני, מתי ואיך

מה זה ועד בית חיצוני ומתי צריך למנות ועד-בית שכזה?

תפקיד ריכוז ועד בית נראה לעתים תפקיד קל, ואם עושים אותו נכון, הוא יכול להיות קל מאוד.
אבל התפקיד טומן בחובו מספר מוקשים, שלמעשה עושים אותו לתפקיד קשה שאף אחד לא רוצה לעשות אותו.

מה הם הכללים לקביעת אסיפת דיירים

השאלה

מה הם הכללים לקביעת אסיפת דיירים, ואיך מוודאים שהאסיפה היא חוקית? 

החוק מחייב לקיים אסיפת דיירים לפחות פעם אחת בשנה. 
מטרת האסיפה השנתית, לאפשר לוועד הבית להציג לדיירים דוח מצב שנתי ולבקש את אישור התקציב השנתי לשנה החדשה. 

האם בעל דירה רשאי להתקין מדחס מזגן בגג הבניין המשותף?

השאלה

אני בעל-דירה בבניין, האם אני רשאי להתקין מדחס של מזגן על הגג? 

גג בניין משותף, הוא גג משותף והוא חלק מהרכוש המשותף, ולכן חלים עליו כל כללי 'רכוש משותף'.
ולכן כל התקנה פרטית, דורשת את הסכמת הדיירים (שני שליש מבעלי הדירות)

האם ועד הבית חייב לתקן מעלית שהתקלקלה ?

השאלה

האם חלה חובה לתקן מעלית שהתקלקלה?

באחריות בעלי הדירות בבניין לשמור על תקינות המעלית, תשתיות הבניין (מים, גז, חשמל, ביוב וכיו"ב) וכן את יתר המתקנים והאביזרים של הבניין. 

מהו תפקידו של ועד הבית?

השאלה

מהו תפקידו של ועד הבית? מה התפקיד הזה כולל, ואיך ועד הבית שומר על שקיפות מול הדיירים

סעיף 69 לחוק המקרקעין קובע כי ועד הבית ינהל את ענייני הבית לרבות הזכות לתבוע ולהיתבע. 

בין היתר תפקידים שוטפים של ועד הבית הינם: 

האם רכישת ביטוח נגד תביעות לועד-הבית היא חלק מתשלומי ועד הבית

השאלה

ועד הבית רוצה לרכוש "ביטוח ועד בית" האם השוכרים מחויבים לשלם זאת?

במציאות של היום, ביטוח ועד-בית הוא חובה. 
כאשר דייר לא מוצא חן בעיניו תפקוד הבניין או הועד שתורם מזמנו היקר בהתנדבות מגיעים האיומים "נתבע את הועד ". 

ניהול ועד-בית

הבניין לא נקי ולא מתוחזק...יש סימני התפוררות בכל מקום...הגינה נראית גרוע...הלובי נראה מוזנח...הריח הכללי לא נעים...המעלית לא נקייה...וכו'
כשאורח מגיע לבניין, הדבר הראשון שהוא חש זה את האווירה הכללית, אם הוא בא במטרה לבדוק דירה בבניין, יש לו כמה שניות לחוש את האווירה הכללית.

ניהול תקציב הבית המשותף

כסף תמיד היה נושא שגרם לסכסוכים, תחזוקת הבניין המשותף דורשת שיתופיות ותשלום מסודר לקבלנים המבצעים את הביקורות והתיקונים.
מערכות הבניין שלא יתוחזקו, בסופו של דבר יושבתו. בניין שלא משלם חשמל, חברת החשמל תפסיק לו את האספקה, בניין שלא עומד בביקורת המעלית עשוי לבסוף להביא להשבתת המעליות מתוקף חוק.
כדי לעמוד במשימות התחזוקה, כל הדיירים צריכים לקחת חלק בעלויות בהתאם לתקנון הבניין שנקבע.

בתים משותפים - מה צריך לנהל פה

מה עושה את ניהול הבניין המשותף למשימה כל כך מעיקה ומורכבת?
למה הדיירים לא ששים לנהל את הרכוש המשותף שלהם? והאם בסופו של דבר ישתלטו על התחום חברות ניהול בגלל המורכבות של העניין וחוסר הרצון של הדיירים להתנדב לעשות את המשימה הזאת. 

פרוטוקול ישיבה מהו, ולמה זה כל כך חשוב בניהול ועד-בית

יש לרשום את הדברים באופן רהוט וברור. 
יש להשתמש בשפה נאותה, להוסיף סימני פיסוק נכונים, לבדוק שגיאות כתיב ולבדוק שגיאות ניסוח ותחביר.
יש להשתמש במרכיבים הרשומים לעיל לפי הסדר שלהם. 
המרכיבים הללו הם הבסיס של כתיבת פרוטוקול.
יש לחלק את הפרוטוקול לפי נושאים. 
יש לפרוס כל נושא לפי החלקים העיקריים שלו. 

סוגיות בניהול ועד-הבית

ניהול ועד-הבית הופך לא פעם לסוגיה שלמה, ולעיתים אף למחלוקת של ממש בין דיירי הבית. 
כאשר נוצרת מחלוקת שאינה ניתנת לגישור, יכולים הדיירים לפנות אל המפקח על רישום מקרקעין, שאמור לפתור את הסכסוך ולהחליט על מינוי מתאים. 
משרד המשפטים פרסם לאחרונה מדריך אשר יסייע לדיירים בפנייה אל המפקח.

חברת ניהול, ועד-בית או ניהול עצמאי של הבניין

לנהל בניין משותף זאת לא משימה פשוטה.
קודם כל יש לך הרבה 'בוסים', אולי אפילו הרבה מדי, למעשה כל דייר מקבל את התחושה שועד-הבית עובד בשבילו.
הם יודעים שהמשימות לא קלות, דורשות אחריות, לעיתים מציקות ולכן גם אף אחד לא מתנדב לעשות את התפקיד הזה, שכל מהותו הוא למעשה ניהול השטח המשותף של בעלי הדירות.